Följ instruktioner under ”Blanketter - garageplats”.
Ditt ansvar som hyresgäst i lägenheten:
Vid bokat servicebesök, ge access till lägenheten via cylinder i serviceläge alternativt vara hemma. Får hyresvärden inte access till lägenheten på bokad tid debiteras hyresgästen 1000:-.
Att byta filter i spisfläkt eller spiskåpa.
Dra ut kyl och frys samt spis 1 gång om året och rengör bakom.
Att byta glödlampor och lysrör (även i kyl/frys och ugn)
Att göra rent ventilationsdon i lägenheten. (Ändra inga inställningar!)
Att göra rent avlopp i badrum, samt att rensa vattenlåset i golvbrunn i badrummet. OBS! Glöm inte att klicka in vattenlåset ordentligt.
Ditt ansvar som hyresgäst i de allmänna utrymmena:
Att grovsopor och miljöfarligt avfall forslas till soptipp eller återvinningsstation, tex. Kläder, möbler, textiler, elektronik m.m.
Att sortera rätt i miljörummet.
Att städa tvättstugan efter avslutat tvätt pass. (Se instruktionen i tvättstugan)
Hör av dig till oss om:
Spisen inte fungerar. (Kontrollera först om någon säkring har gått)
Kyl eller frys inte fungerar. (Kontrollera först om någon säkring har gått)
Det läcker eller droppar från kranar eller toalett.
Fönster eller dörrar inte går att stänga eller är trasiga.
Vatten saknas. (Det händer att vi stänger av vattnet en kort stund för att kunna göra reparationer, men det brukar du informeras om i förväg. Om du inte fått den informationen och vattnet inte kommer tillbaka så kontaktar du fastighetsskötaren.)
Stopp i avlopp, eller om vattnet rinner ner sakta i golvbrunnen eller vasken. Kontrollera för att avloppet respektive brunnen är rengjord.
Logga in på https://my.hogia.se/
Välj ”Hyresgästportalen”, därefter välj ”Avier”
Bocka i ”Visa enbart obetalda avier”.
En felanmälan gör man genom att logga in på id.hogia.se och skapa ett ärende.
Om akuta fel inträffar kvällar och helger ska ni kontakta Dygnet Jouren på tel nr. 08-18 70 00.
Följ instruktioner under ”Blanketter -Lägenhetsbyte”.
Följ instruktioner under ”Blanketter - uthyrning i andra hand”.
Följ instruktioner under ”Blanketter - Uppsägning”.
Vid bokade tider eller aviseringar behöver vi tillgång till din lägenhet trots att du inte är hemma. För att vi ska få tillträde till lägenheten måste du ställa låset i serviceläge. Serviceläge får du när du vrider om låset och stannar med nyckeln där bokstaven S finns.
Det allra bästa är såklart att skadedjur aldrig kommer in och börjar ställa till det i ditt hem. Här är några enkla saker du kan göra för att minimera den risken:
Undvika att ta in möbler eller andra föremål som kan vara angripna av skadedjur. Saker från tex. Loppis, second hand, soprum m.m.
Vid resor, undvik att förvara resväskan på golvet. Titta noga igenom kläder när de packas upp, så att inte skadedjur följt med i bagaget.
Kläder bör tvättas i 60 grader och föremål kan läggas i frysen i 7 dygn.
Om du köper direktimporterade matvaror bör du vara uppmärksam på att inga skadedjur följer med varorna.
Städning är ett enkelt sätt att hålla skadedjur borta. När det är rent är det svårare för skadedjur att föröka sig
Skadedjur äter det mesta och därför bör du undvika att låta ätbara rester ligga på golvet.
Om skadedjur trots allt förekommer: flytta inte runt kläder, lakan och andra föremål i lägenheten. Det ökar spridningsrisken.
Var vaksam, särskilt efter utlandssemestrar, och kontakta oss direkt vid misstanke om skadedjur.
Luft- och golvtemperatur får lägst vara 18° C i en bostad enligt socialstyrelsens norm. Trifam strävar efter att hålla 21° C dagtid, +-0,5 grader, räknat en meter från väggen och en meter upp från golvet.
Kontakta oss via serviceanmälan på Hogia om temperaturen i din lägenhet stadigvarande understiger 20° C. När du mäter är det viktigt att vredet på elementet står på max. Även om elementen skulle vara kalla, så behöver det inte vara något fel. Värmen på elementen styrs av en utomhusgivare, som ser till att hålla rätt temperatur i förhållande till den aktuella temperaturen utomhus. Vid väderomslag, som övergångar mellan höst/vinter och vinter/vår, händer det dock att systemen kan ha lite svårt att hänga med. Vid temperaturer kring 0° C händer det att elementen känns kalla och luften upplevs som rå och kall, även om temperaturen i lägenheten är 21° C.
Får man grilla på balkongen? Ja det får man, dock enbart med gasolgrill eller el grill.
Välkommen till sopsugen, systemet som transporterar dina sopor under jord
Restavfall
Gör så här: Använd vanliga plastpåsar. Knyt ihop påsen väl!
Exempel på hushållsavfall: Blöjor, bindor, kuvert, post-it lappar, dammsugspåsar, diskborstar, disktrasor, kattsand, våtservetter, snus, cigaretter, tops m m.
Matavfall
Gör så här: Använd de speciella papperspåsarna.
Exempel på matavfall: Matrester (råa eller tillagade), frukt- och grön- saksrester, äggskal, bröd, kaffesump och kaffefilter, teblad och tepåsar, hushållspapper, servetter och snittblommor.
Tips: Använd avsedd hållare till påsen så blir den inte blöt. Om du ändå är osäker ta en till papperspåse, använd ej plastpåsar. Papperspåse för matavfall med behållare
Plastförpackningar:
Gör så här: Använd vanliga plastpåsar eller släng löst. Släng inte för stora saker! Exempel på plastförpackningar: Här lägger du både hårda och mjuka plastför[1]packningar såsom plastpåsar, plastkorkar, schampoflaskor, chipspåsar av plast, plastfolie och plastfilm, tandkrämstuber, plastburkar, ketchupflaskor, youghurtbur[1]kar, plastkapsyler och lock, godisförpackningar av plast, refillpaket av plast även tråg för kött och fisk.
Släng inte vad som helst!
Exempelvis pizzakartonger och lådvinsförpackningar, frigolit, wellpapp, pärmar och stekpannor ska inte slängas här. Det kan orsaka stopp! Tänk på att om någon gör fel och det blir stopp är det många som drabbas!
I en sopsug transporteras soporna med hjälp av luft i ett rörsystem under marken. Det enda du ser av systemet är sopnedkasten.
Förpackningar av papper/wellpapp, plast, metall samt glas sorteras och slängs i Miljörummet.
Grovsopor som möbler, tavlor, cyklar, pärmar, kläder, sprayflaskor, elavfall m m slängs på närmaste Återvinningscentral.
Vid eventuella stopp i sopsugsystemet vänligen kontakta fastighetsskötaren.
Kakel och klinker i badrum Torka av helst 1 gång/vecka de kakelplattorna/klinkers som regelbundet blir blöt i samband med att du duschar. Det samlas lätt tvålrester och hudavlagringar som kan missfärga fogarna och bli grogrund till tex. Alg tillväxt (som oftast misstas som mögel) om man inte regelbundet rengör det området. OBS! Glöm inte rengöra avloppet/golvbrunnen regelbundet.
Parkettgolv Regelbunden dammsugning och våttorkning vid behov. Använd en väl urvriden trasa och ett milt rengöringsmedel. Kommer det vatten på golvet under diskning eller liknande, torka upp det omgående.
Kylskåp / Frys Genom att avfrosta frysen regelbundet minskar du elförbrukningen och dessutom ger det längre hållbarhet hos dina matvaror.
Avfrostning av frysmanual Stäng av frysen och plocka ut alla matvarorna. Du kan påskynda avfrostningen genom att ställa in ett kärl med hett (ej kokande) vatten på ett av hyll plan. Välj dock kärl som inte repar eller skadar inredningen. Använd inte verktyg eller andra föremål som kan skada inredningen. Rengör även tätningslisten på dörren, torka av skåpet torrt innan du startar frysen igen. OBS! Glöm inte lägga något skydd på golvet så att inte vattnet förstör parkettgolvet vid avfrostningen.
Spis Rengör regelbundet bakom spisen. Hällar rengörs med specialmedel som går att köpa i butiken. Övriga delar av spisen rengör du lättast med handdiskmedel. Glöm inte att torka av ugnen samt glasluckan regelbundet.
Köksfläkten Rengör köksfläkten regelbundet, ta bort filtret och rengör det genom att lägga i ett varmt vattenbad med diskmedel eller stoppa in den i diskmaskinen och tvätta. Ser du att filtret är dåligt, köp ett nytt. Håller du filtret och fläkten ren så kommer fläkten dra ut matoset bra.
Ett ärende anses akut vid risk för skada på egendom eller tredje person.
Under arbetstid (vardagar 8-16)
Trifams huvudkontor 08-404 09 20
Efter arbetstid
Dygnet Fastighetsjour 08-18 70 00
Vid konstaterad störning i lägenheten som negativt stört grannmiljön, debiterar vi hyresgästen den faktiska kostnaden för utryckningsavgift plus administrativ avgift.
Telefonnummer (alla dagar, 20 – 6)
Störningsjouren 08- 568 214 00
Besöksadress
Tappvägen 27B (besök efter tidsbokning)
Postadress
Tappvägen 27B, 168 78 Bromma